|
—татьи о строительстве >> –азрешение на строительство >> ап≥тальний ремонт ¤к прив≥д виселенн¤ з центру иЇва |
ап≥тальний ремонт ¤к прив≥д виселенн¤ з центру иЇва оваленко √. ап≥тальний ремонт ¤к прив≥д виселенн¤ з центру иЇва // янус Ќерухомiсть. 2000. є5. C.9-10
ќдним з напр¤мк≥в державноњ житловоњ пол≥тики Ї л≥кв≥дац≥¤ ветхого ≥ авар≥йного державного житлового фонду, розширенн¤, реконструкц≥¤ ≥ модерн≥зац≥¤ житлового фонду староњ забудови, розселенн¤ квартир, в ¤ких мешкають дек≥лька наймач≥в. « метою перетворенн¤ комунальних квартир в окрем≥ квартири на с≥м'ю з дозволу держадм≥н≥страц≥њ чи виконавчого ком≥тету м≥сцевоњ ради за згодою квартиронаймача та член≥в його с≥м'њ, ¤к≥ проживають разом з ним, та наймодавц¤ може бути проведено переобладнанн¤ ≥ переплануванн¤ житлового будинку ≥ житлового прим≥щенн¤. ” раз≥ в≥дмови квартиронаймача, член≥в його с≥м'њ та наймодавц¤ в згод≥ на переобладнанн¤ чи переплануванн¤, сп≥р може бути вир≥шено в судовому пор¤дку.
—татт¤ 101 ∆итлового кодексу ”крањни зазначаЇ, що при проведенн≥ кап≥тального ремонту, коли ремонт не може бути проведений без в≥дселенн¤ наймача, йому та членам його с≥м'њ надаЇтьс¤ ≥нше житлове прим≥щенн¤. ѕри цьому догов≥р найму на прим≥щенн¤, що п≥дл¤гаЇ ремонту, не розриваЇтьс¤. ” раз≥ в≥дмови наймача в≥д переселенн¤ в ≥нше житлове прим≥щенн¤, наймодавець може вимагати переселенн¤ його в судовому пор¤дку. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ кап≥тального ремонту ≥ прийн¤тт¤ будинку державною ком≥с≥Їю наймач всел¤Їтьс¤ в житлове прим≥щенн¤, ¤ке в≥н ран≥ше займав
” пер≥од проживанн¤ наймача в ≥ншому житловому прим≥щенн≥ в≥н вносить квартирну плату лише за прим≥щенн¤, надане йому на час ремонту. «а згодою двох стор≥н " наймача ≥ член≥в його с≥м'њ та наймодавц¤ " зам≥сть наданн¤ прим≥щенн¤ дл¤ в≥дселенн¤ може бути надано в пост≥йне користуванн¤ ≥нше благоустроЇне житлове прим≥щенн¤. ¬ д≥йсност≥ ж, ¤к правило, згодою першоњ сторони н≥хто ≥ н≥коли не ц≥кавитьс¤.
якщо проектом кап≥тального ремонту житлового будинку передбачено переобладнанн¤ чи переплануванн¤ квартир, з цим проектом повинн≥ бути ознайомлен≥ наймач≥ та члени њх с≥мей. ѕроектна орган≥зац≥¤ повинна враховувати њхн≥ зауваженн¤ ≥ пропозиц≥њ. якщо вони не врахован≥ у процес≥ розробки проектно-кошторисноњ документац≥њ на реконструкц≥ю житлового будинку, њх повинн≥ розгл¤дати органи, ¤к≥ управл¤ють житловим фондом, та держадм≥н≥страц≥¤ чи виконавчий ком≥тет м≥сцевоњ ради, ¤к≥ затверджують проект кап≥тального ремонту будинку (ст100 ∆ ). “обто у раз≥ незгоди з запропонованим проектом, наймач≥ мають право оскаржити проект у виконавчому орган≥, ¤кщо й там вони не отримають допомоги " у районному суд≥.
“≥льки таким чином повинн≥ задовольн¤тис¤ вимоги про те, що ремонти провод¤тьс¤ з метою п≥двищенн¤ благоустрою квартири, а зв≥дси " ≥ в ≥нтересах мешканц≥в. —л≥д зазначити, що майже н≥коли ц≥ вимоги ∆итлового кодексу не виконуютьс¤. « проектами на переобладнанн¤ будинк≥в мешканц≥в, що п≥дл¤гають в≥дселенню, своЇчасно не ознайомлюють, њхньою думкою, пропозиц≥¤ми н≥хто не ц≥кавитьс¤.
¬≥дпов≥дно до статт≥ 102 ∆ , у тих випадках, коли житлове прим≥щенн¤ наймача та член≥в його с≥м'њ не може бути збережене або ≥стотно зб≥льшитьс¤ ≥ у наймача утвор¤тьс¤ залишки житловоњ площ≥, йому повинно бути надано ≥нше благоустроЇне житлове прим≥щенн¤ до початку кап≥тального ремонту. якщо це прим≥щенн¤ ≥стотно зменшитьс¤, на вимогу наймача та член≥в його с≥м'њ њм також може бути надане ≥нше благоустроЇне житлове прим≥щенн¤ до початку кап≥тального ремонту. якщо на м≥сц≥ ≥снуючих житлових к≥мнат створюютьс¤ п≥дсобн≥ прим≥щенн¤ чи житлова площа одн≥Їњ квартири переходить в житлову площу ≥ншоњ, мешканц≥ п≥дл¤гають в≥дселенню на пост≥йне м≥сце проживанн¤.
—пори, що виникають у зв'¤зку з переобладнанн¤м та переплануванн¤м будинк≥в й в≥дселенн¤м мешканц≥в, вир≥шуютьс¤ в судовому пор¤дку. яким чином може це питанн¤ вир≥шити суд" «вичайно ж, в≥н винесе Їдине р≥шенн¤, що, оск≥льки ваша площа не збереглас¤, ви п≥дл¤гаЇте в≥дселенню. Ќа жаль, ч≥тких критер≥њв, ¤к≥ б визначали " чи збер≥гаЇтьс¤ житло п≥сл¤ кап≥тального ремонту, чи н≥ " немаЇ.
« прийн¤тт¤м «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного житлового фонду" з'¤вилис¤ величезн≥ проблеми з приватизац≥Їю квартир у центральних районах м≥ста иЇва. ” де¤ких випадках м≥сцев≥ органи влади та управл≥нн¤ в≥дмовл¤ють громад¤нам у њх законному прав≥ на приватизац≥ю житла. ѕри цьому вони користуютьс¤ ¤к законодавчою невизначен≥стю окремих питань, що стосуютьс¤ приватизац≥њ квартир у будинках, ¤к≥ потребують ремонту, так ≥ власними ≥нтересами. ќск≥льки адм≥н≥стративн≥ органи фактично ≥гнорують зверненн¤ мешканц≥в центральних район≥в столиц≥, останн≥м залишаЇтьс¤ Їдине: довг≥ роки захищати своњ права на приватизац≥ю.
¬≥дмова в приватизац≥њ мотивуЇтьс¤ головним чином т≥льки тим, що будинки потребують реконструкц≥њ. «а отриманн¤ квартир у добротних будинках престижних район≥в комерц≥йн≥ структури готов≥ платити велик≥ грош≥. ÷≥ "д≥лов≥ люди" пропонують вз¤ти в оренду, в≥дремонтувати буд≥вл≥ дореволюц≥йноњ забудови, провести њх реконструкц≥ю з метою переплануванн¤ та влаштуванн¤ квартир дл¤ пос≥мейного розселенн¤.
„асто зд≥йснюЇтьс¤ "варварське" руйнуванн¤ будинк≥в, зведених б≥л¤ ста рок≥в тому. ƒл¤ визначенн¤ стану конструкц≥й ≥ елемент≥в повинно бути проведене детальне обстеженн¤ висококвал≥ф≥кованими фах≥вц¤ми, що зац≥кавлен≥ у збереженн≥ ≥сторичного середовища м≥ста.
¬ житлових будинках дореволюц≥йноњ забудови вс≥ м≥жповерхов≥ перекритт¤, буд≥вельн≥ системи виконан≥ з дубового або соснового л≥су, покритт¤ п≥длог " з добротного дубового або наб≥рного паркету надзвичайноњ краси, перегородки " з подв≥йною дощатою обшивкою п≥д штукатурку, л≥пн≥ падуги, карнизи й розетки на стел¤х, двостулков≥ дерев'¤н≥ двер≥ мають великий запас м≥цност≥ та ≥деальну звуко≥зол¤ц≥ю. ћайже все це знищуЇтьс¤ або розкрадаЇтьс¤, хоч ≥ може використовуватис¤ ще багато рок≥в.
–оками сто¤ть к≥ст¤ки житлових буд≥вель з≥ знищеною "начинкою". „и потр≥бно завчасно руйнувати будинки, залишаючи порожн≥ коробки, тримати б≥л¤ них безд≥юч≥ крани, а людей в≥дсел¤ти в маневрений фонд" –уйнуютьс¤ дес¤тки дореволюц≥йних арх≥тектурних виразних забудов, ¤к≥ мають ≥сторичне значенн¤ дл¤ иЇва, з ориг≥нальне оздобленими фасадами, зокрема, в стил≥ бароко ≥ класицизму.
„им може зак≥нчитис¤ така реконструкц≥¤" ƒобудовою, перебудовою або повним знесенн¤м, що наносить велику ≥ непоправну шкоду ≥сторичному середовищу столиц≥. ѕроектно-кошторисна документац≥¤ найчаст≥ше розробл¤Їтьс¤ таким чином, що б≥льша частина мешканц≥в не маЇ права повернутис¤ у своњ квартири п≥сл¤ проведенн¤ так званоњ реконструкц≥њ. «азначу, що обстеженн¤ проводитьс¤ посп≥хом, малоквал≥ф≥кованими людьми, ≥нколи стан будинку визначаЇтьс¤ за аналог≥Їю з сус≥дн≥м, хоча знос ≥ амортизац≥¤ у них р≥зн≥-ѕроектн≥ орган≥зац≥њ, не замислюючись, провод¤ть переплануванн¤, спотворюючи ≥ знищуючи структуру буд≥вл≥ та њњ характерн≥ риси. ѕро ¤ке узгодженн¤ з мешканц¤ми взагал≥ може йти мова" ¬ той же час, ¤к арх≥тектори-проектувальники, так ≥ буд≥вельники, ¤к≥ провод¤ть реконструкц≥ю, зобов'¤зан≥ в≥дновлювати буд≥влю з використанн¤м старих елемент≥в та конструкц≥й, ¤к≥ ще можна використовувати, а не зам≥нювати на нов≥. ÷¤ робота виконуЇтьс¤ посп≥хом, тому що вона Ї не престижною ≥ малооплачуваною.
ќкр≥м того, п≥др¤дн≥ орган≥зац≥њ зац≥кавлен≥ у великому обс¤з≥ роб≥т, застосуванн≥ дорогих зб≥рних елемент≥в.
—труктура буд≥вель дореволюц≥йноњ забудови даЇ можлив≥сть перепланувати багаток≥мнатн≥ квартири на одно-, дво-, трик≥мнатн≥ з використанн¤м ус≥х ≥снуючих конструкц≥й та елемент≥в будинку. ÷е, звичайно ж, потребуЇ часткового перекомпонуванн¤ вход≥в з≥ сходових майданчик≥в в ≥зольован≥ передпокоњ окремих квартир, влаштуванн¤ у кожн≥й квартир≥ дек≥лькох кухонь ≥ санвузл≥в, частково за рахунок житловоњ площ≥. ¬с≥ ц≥ роботи можна проводити без руйнуванн¤ конструкц≥й та елемент≥в буд≥вель, з великим заощадженн¤м кошт≥в та матер≥ал≥в.
Ќатом≥сть, перекритт¤, перегородки, сходов≥ кл≥тки та ≥нш≥ частини будинку виламуютьс¤, залишаЇтьс¤ голий зовн≥шн≥й каркас з нап≥взруйнованими внутр≥шн≥ми ст≥нами. ѕри цьому обов'¤зково видал¤Їтьс¤ горище, перекритт¤ й дах. ј це призводить до створенн¤ в≥дкритих дл¤ дощу й сн≥гу багатоповерхових колод¤з≥в. ¬насл≥док тривалого перебуванн¤ без покр≥вл≥, в будинках замокають ≥ прос≥дають фундаменти, з'¤вл¤ютьс¤ тр≥щини у ст≥нах. ћ≥цн≥сть будинк≥в значною м≥рою порушуЇтьс¤. ¬становленн¤ в≥конних коробок у розбит≥ прор≥зи цегл¤них ст≥н призводить до численних "мокрих" процес≥в, у конструкц≥њ заноситьс¤ додаткова волога, що спри¤Ї утворенню домового грибка.
“обто вс≥ буд≥вл≥ XX ст. потребують т≥льки виборчих ремонт≥в без в≥дселенн¤ мешканц≥в. ” багатьох м≥стах ™вропи, таких ¤к ѕрага, ѕариж, јмстердам, Ѕудапешт та ≥нших так≥ будинки використовуютьс¤ прот¤гом 200-250 рок≥в. ” них забезпечуЇтьс¤ пост≥йний догл¤д за будинками, ≥ цього досить, щоб њх можна було використовувати без кап≥тальних ремонт≥в вдв≥ч≥-втрич≥ довше, н≥ж у иЇв≥.
Ѕ≥льша частина р≥шень про проведенн¤ комплексних кап≥тальних ремонт≥в приймаЇтьс¤ безп≥дставно. “ак≥ р≥шенн¤ маЇ приймати спец≥ал≥зована висококвал≥ф≥кована ком≥с≥¤, ¤ка зац≥кавлена в збереженн≥ будинк≥в. ¬иконанн¤ кап≥тального ремонту маЇ покладатис¤ теж т≥льки на спец≥ал≥зовану орган≥зац≥ю. ѕередавати виконанн¤ цих роб≥т звичайним буд≥вельним орган≥зац≥¤м неприпустимо ≥ шк≥дливо. Ќа жаль, головним чином так≥ орган≥зац≥њ ≥ виконують ремонтн≥ роботи.
«ловживанн¤, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ п≥д видом майбутньоњ реконструкц≥њ, одна з найважлив≥ших житлових проблем м≥ста. Ѕудинки включають до план≥в реконструкц≥њ, ≥ п≥д цим приводом громад¤нам в≥дмовл¤ють у приватизац≥њ. як зазначалос¤, за браком кошт≥в роботи з реконструкц≥њ в≥дкладаютьс¤, а житло придбати у власн≥сть неможливо.
„инне законодавство ”крањни стоњть на захист≥ прав людей, ¤к≥ проживають у зазначених будинках. ѕунктом « статт≥ 2 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного житлового фонду" в редакц≥њ закону в≥д 22.02.94 р. є 3981-12 передбачено, що приватизац≥¤ квартир у будинках, включених до план≥в реконструкц≥њ поточного року, зд≥йснюЇтьс¤ п≥сл¤ њњ проведенн¤ власником (волод≥льцем) будинку.
Ќаймач≥, ¤к≥ проживали у квартирах до початку реконструкц≥њ, п≥сл¤ ѕ проведенн¤ мають пр≥оритетне право на приватизац≥ю квартир. ¬ д≥йсност≥ ж, н≥¤кого пр≥оритетного права не ≥снуЇ, оск≥льки п≥сл¤ включенн¤ будинку до плану реконструкц≥њ можлив≥сть повернутис¤ назад залишаЇтьс¤ за обмеженою к≥льк≥стю с≥мей, найчаст≥ше одн≥Їю-двома. ј вс≥м ≥ншим пропонують висел¤тис¤ на пост≥йне м≥сце проживанн¤ у в≥ддален≥ райони м≥ста, головним чином це Ћозн¤ки, ќсокорки ’арк≥вського району , ¬игур≥вщина-“роЇщина.
¬ иЇв≥ частина великих комунальних квартир, розташованих у будинках центральноњ частини, розселена. ” де¤ких зам≥сть 4-5 с≥мей залишилас¤ проживати одна. ™ й багатоповерхов≥ житлов≥ будинки, у ¤ких мешкаЇ одна, максимум 2-3 с≥м'њ, ¤к≥ прот¤гом багатьох рок≥в в≥дстоювали своњ права в суд≥ ≥ стали власниками квартир.
ћимовол≥ виникаЇ питанн¤: а чому потр≥бно в≥дсел¤ти людей на ≥нше пост≥йне м≥сце проживанн¤. јдже ¤кщо мешканц≥ комунальноњ квартири побажають розселитис¤ ≥ отримати ≥ндив≥дуальн≥ квартири та перењхати в них, нав≥ть у в≥ддалений район (живуть же й там люди) " це њхнЇ право. јле б≥льш≥сть з них згодилас¤ б з задоволенн¤м перечекати проведенн¤ ремонту у квартир≥ маневреного фонду ≥ повернутис¤ назад.
Ќатом≥сть њм по¤снюють, що п≥сл¤ ремонту њхн¤ квартира не збер≥гаЇтьс¤, що н≥де не оговорено, що њх зобов'¤зан≥ повертати назад.
ќт тому ≥ оббивають громад¤ни пороги вс≥л¤ких ≥нстанц≥й орган≥в державноњ влади, ¤к виконавчоњ, так ≥ законодавчоњ. ј вже ¤к н≥чого не допомагаЇ, залишаЇтьс¤ Їдина над≥¤ на суд. ј в≥дбуваЇтьс¤ це тому, що не вс≥ вважають за потр≥бне виконувати норми ≥ вимоги онституц≥њ, «акон≥в ”крањни, ∆итлового та ÷ив≥льного кодексу ≥ п≥дзаконних нормативних акт≥в. якщо ж дбати про долю ≥ права кожноњ конкретноњ людини, а не п≥клуватис¤ про людей "взагал≥", досить ≥ чинного на сьогодн≥шн≥й день законодавства.
јле, незважаючи н≥ на закони, н≥ на роз'¤сненн¤, що надаютьс¤ компетентними органами, документальн≥ докази щодо прав мешканц≥в на приватизац≥ю житла, суди досить часто винос¤ть вердикти, ¤к≥ ц≥лком задовольн¤ють виконавчу владу м≥сцевого масштабу: "¬иселити!". «а цим сто¤ть так зван≥ ≥нвестори, ф≥рми-благод≥йниц≥ п≥д р≥зними назвами, ¤к≥ зобов'¤зуютьс¤ своњми силами зд≥йснити реконструкц≥ю. ”мовою реконструкц≥њ е перех≥д певноњ к≥лькост≥ в≥дремонтованих квартир у власн≥сть ф≥рм.
ќсь тому ≥ в≥дмовл¤ють у приватизац≥њ судов≥ органи, заплющуючи оч≥ на владне беззаконн¤.
ј вс¤ справа в тому, що великою спокусою Ї дорог≥ ко |
|
|