|
—татьи о строительстве >> раски и лаки в строительстве. >> Ћакофарбувальн≥ пристроњ дл¤ меблевоњ промисловост≥ ≥ стол¤рно-буд≥вельних виробництв |
Ћакофарбувальн≥ пристроњ дл¤ меблевоњ промисловост≥ ≥ стол¤рно-буд≥вельних виробництв ƒзюпин ќ. Ћакофарбувальн≥ пристроњ дл¤ меблевоњ промисловост≥ ≥ стол¤рно-буд≥вельних виробництв // Ѕудмайстер. 2001. є3. C.22-24
ƒл¤ профес≥йного нанесенн¤ лакофарбового покритт¤ на велик≥ ≥ об'Їмн≥, мал≥ ≥ вузьк≥ поверхн≥, а також поверхн≥ складноњ конф≥гурац≥њ мебл≥в, в≥кон, дверей застосовуЇтьс¤ г≥дродинам≥чний метод AIR LESS або AIR-COMBI.
«астосуванн¤ цього методу маЇ значн≥ переваги перед традиц≥йним пневматичним лакофарбуванн¤м:
- кращий декоративний ефект покритт¤ вироб≥в;
- б≥льш ощадне використанн¤ фарби;
- зменшенн¤ до м≥н≥муму випаруванн¤ розчинник≥в ≥ запиленост≥ середовища;
- висока продуктивн≥сть зменшуЇ час нанесенн¤ фарби;
- можлив≥сть нанесенн¤ фарб високоњ в'¤зкост≥;
- можлив≥сть одноразового ¤к≥сного нанесенн¤ грубших шар≥в фарби.
√≥дродинам≥чний метод AIR LESS застосовуЇтьс¤ при лакофарбуванн≥ великих пласких поверхонь, метод AIR-COMBI - дл¤ прециз≥йного лакофарбуванн¤ поверхонь складноњ конф≥гурац≥њ.
size=4>–≥вном≥рне розпиленн¤ фарби ≥ регулюванн¤ кута розпиленн¤ дос¤гаЇтьс¤ за допомогою струменю стисненого пов≥тр¤, скерованого навколо струменю фарби. ‘арба подаЇтьс¤ на поверхню п≥д високим тиском (240-500 бар) через малий отв≥р сопла в≥дпов≥дноњ форми ≥ розбиваЇтьс¤ на дуже др≥бн≥ частки.
” комплект лакофарбувального пристрою стандартно входить пневматичний агрегат, вузол п≥дготовки стисненого пов≥тр¤, кислотост≥йкий шланг забору фарби з Їмкост≥, розпилюючий п≥столет, ф≥льтри, сопла, високонап≥рний шланг подач≥ стисненого пов≥тр¤ та шланг подач≥ фарби.
¬с≥ частини пристрою та агрегату, ¤к≥ мають контакт з фарбою, виготовлен≥ з нержав≥ючого матер≥алу. «'Їднанн¤ виготовлен≥ з вольфрамового сплаву ≥ у поЇднанн≥ з спец≥альними ущ≥льненн¤ми гарантують над≥йн≥сть експлуатац≥њ. «астосуванн¤ цих техн≥чних р≥шень даЇ змогу працювати з будь-¤кими фарбами, в тому числ≥ водом≥сткими або 2- чи 3-компонентними.
Ўирока гама пневматичних агрегат≥в та великий асортимент сопел з отворами в≥д 0,005" ≥ кутом розпиленн¤ в≥д 10" до 90" дають змогу ефективно застосовувати пристроњ ADAL у малих та багатосер≥йних виробництвах мебл≥в, в≥кон та дверей.
ѕ≥дб≥р обладнанн¤ дл¤ ¤к≥сного . лакофарбового покритт¤ стол¤рно-буд≥вельних вироб≥в
Ќанесенн¤ лакофарбового покритт¤ не в≥дноситьс¤ до найскладн≥ших технолог≥чних процес≥в, однак маЇ бути добре п≥дготовлене ≥ продумане у вс≥х аспектах, що впливають на ¤к≥сть к≥нцевого продукту. ÷е спос≥б ≥ ¤к≥сть п≥дготовки поверхн≥, п≥дб≥р фарби/лаку (надал≥ фарби), к≥лькост≥ ≥ товщини шар≥в покритт¤, ¤к≥сного обладнанн¤, а також знанн¤ принцип≥в його п≥дбору, правильноњ експлуатац≥њ ≥ можливих насл≥дк≥в при його нев≥рному застосуванн≥.
” сучасн≥й техн≥ц≥ лакофарбуванн¤ будь-¤ких вироб≥в найб≥льш широко застосовуЇтьс¤ метод розпилюванн¤ п≥д високим тиском, ¤кий називаЇтьс¤ г≥дродинам≥чним або методом AIR-LESS. “ому зупинимось саме на ньому.
ƒл¤ правильного вибору лакофарбового обладнанн¤ необх≥дно визначитись, ¤к≥ вироби ≥ чим будуть покриватись, у ¤к≥й к≥лькост≥ ≥ в ¤ких умовах.
size=4>ўоб розпилити фарбу, в тому числ≥ великоњ в'¤зкост≥, необх≥дно њњ "проштовхнути" п≥д в≥дпов≥дно високим тиском через досить малий отв≥р сопла. ƒуже висока швидк≥сть проходженн¤ фарби через сопло п≥д д≥Їю тиску к≥лькох сотень бар ≥ стисненн¤ фарби у сопл≥ д≥аметром дес¤тих доль м≥л≥метра дають ефект подр≥бненн¤ фарби на дуже др≥бн≥ частинки.
ожен виробник чи постачальник лакофарбових вироб≥в подаЇ у техн≥чному опис≥ параметри њх нанесенн¤. ÷е, наприклад, ≥нформац≥¤ типу: розм≥р сопла - 0,018" або 0,46 мм, тиск 150 бар. –≥дше зустр≥чаЇтьс¤ ≥нформац≥¤, ¤ка подаЇ можливий до застосуванн¤ асортимент сопел.
ƒуже важливо розум≥ти, що це тиск саме у сопл≥, а не на виход≥ з пневмоцил≥ндра насоса!–озм≥р сопла, необх≥дний дл¤ застосуванн¤ даноњ конкретноњ фарби, залежить в≥д розм≥р≥в компонент≥в фарби: п≥гмент≥в, наповнювач≥в. Ќеобх≥дно звернути увагу, що наповнювач≥ сучасних ≥ дуже ефективних фарб мають р≥зн≥ розм≥ри ≥ форми. “ому необх≥дно п≥дбирати сопла з таким розм≥ром отвору, щоб через нього проходили вс≥ компоненти фарби.
јналог≥чний п≥дх≥д повинен бути до п≥дбору ф≥льтр≥в високого тиску, ¤к≥ необх≥дно встановлювати у лакофарбувальному пристроњ.
‘≥льтри захищають сопло перед потрапл¤нн¤м компонент≥в фарби понад нормативн≥ розм≥ри, др≥бних сторонн≥х частинок, ¤к≥ можуть потрапити у фарбу або утворитис¤ у шлангах внасл≥док нев≥рноњ експлуатац≥њ. ‘≥льтри високого тиску не можуть бути занадто щ≥льними, щоб вони не в≥дд≥л¤ли в≥д фарби складових компонент≥в ≥ часто не забивались або не пробивались.
ƒл¤ розпиленн¤ фарби пристр≥й всмоктуЇ њњ з Їмкост≥ ≥ подаЇ п≥д високим тиском до сопла. —учасн≥ фарби забезпечують високо¤к≥сне покритт¤ ≥ стають все кращими з точки зору екологи, але при цьому й б≥льш складними до нанесенн¤ (апл≥кац≥њ), бо мають у склад≥ щораз менше розчинник≥в ≥ в≥дпов≥дно стають б≥льш в'¤зкими. ¬раховуючи, що розр≥дженн¤ при всмоктуванн≥ фарби незначне, необх≥дно так п≥дбирати всмоктуючий ф≥льтр, щоб в≥н не створював надм≥рного опору дл¤ поступанн¤ фарби ≥ водночас затримував вс≥л¤к≥ забрудненн¤.
¬елика в'¤зк≥сть фарби створюЇ оп≥р не т≥льки при проходженн≥ через насос, але й, насамперед, при проходженн≥ через високо-нап≥рний шланг м≥ж насосом ≥ п≥столетом. ¬раховуючи, що вир≥шальним дл¤ ¤кост≥ лакофарбового покритт¤ Ї тиск фарби у сопл≥, а не на виход≥ з насоса, необх≥дно при вибор≥ обладнанн¤ ≥ режим≥в нанесенн¤ покритт¤ враховувати пад≥нн¤ тиску у високонап≥рних шлангах, ¤ке може становити 30-40% в залежност≥ в≥д густини фарби, довжини ≥ д≥аметру шланга. “обто бажано мати "запас" у надлишку тиску, ¤кий створюЇтьс¤ насосом, ≥ застховувати високонап≥рн≥ шланги з в≥дпов≥дним д≥аметром. Ќеобх≥дно також мати на уваз≥, що вс≥ насоси двосторонньоњ д≥њ мають недол≥к: у момент знаходженн¤ поршн¤ у двох к≥нцевих точках ходу настаЇ короткочасне пад≥нн¤ тиску, що може викликати пульсац≥ю струменю розпилюваноњ фарби. «астосуванн¤ в≥дпов≥дно довгих шланг≥в достатнього д≥аметру створюЇ демпфер тиску, ¤кий ц≥ пульсац≥њ зводить до м≥н≥муму.
«астосуванн¤ фарб високоњ в'¤зкост≥ може викликати складнощ≥, ¤к≥ необх≥дно звести до м≥н≥муму. –озбавленн¤ фарби розчинником Ї найпрост≥шим ≥ у де¤ких випадках необх≥дним р≥шенн¤м, однак воно маЇ ц≥лий р¤д недол≥к≥в:
size=4>- пог≥ршенн¤ ¤кост≥ покритт¤, зменшенн¤ щ≥льност≥ покритт¤;
- зайв≥ витрати кошт≥в на розчинник;
- зб≥льшенн¤ часу висиханн¤ фарби;
- необх≥дн≥сть додаткових затрат на вит¤жну вентил¤ц≥ю;
- небажан≥ еколог≥чн≥ насл≥дки в≥д випаровуванн¤ розчинника у навколишнЇ середовище.
“ому краще р≥шенн¤ - зменшенн¤ в'¤зкост≥ фарби за рахунок њњ п≥д≥гр≥ву. ƒл¤ цього у склад≥ лакофарбувального агрегату використовуютьс¤ спец≥альн≥ п≥д≥гр≥вач≥, ¤к≥ довод¤ть температуру фарби до 60-80"—. ¬ажливо, що п≥д≥гр≥та фарба знаходитьс¤ т≥льки у насос≥, шлангах ≥ п≥столет≥, а п≥сл¤ розпиленн¤ миттЇво охолоджуЇтьс¤ внасл≥док зменшенн¤ тиску ≥ контакту з пов≥тр¤м. ” момент контакту фарби з поверхнею виробу температура нанесеного шару фарби дор≥внюЇ температур≥ навколишнього середовища. “ому можна наносити грубший ≤ б≥льш щ≥льний шар фарби ≥ отримувати кращий ефект, н≥ж при застосуванн≥ фарби, розбавленоњ розчинником. ћожлив≥сть п≥д≥гр≥ву фарби бажано ви¤снити у њњ виробника або постачальника.
Ќеправильне застосуванн¤ ≥ виб≥р обладани¤ лакофарбувальних пристроњв може призвести до не¤к≥сного покритт¤.
ѕри поганому розпиленн≥ фарби неможливо забезпечити р≥вном≥рне покритт¤. якщо сопло "пише", то нав≥ть найкращий фах≥вець не зможе отримати р≥вном≥рну товщину покритт¤. ѕри застосуванн≥ сопла з занадто великим отвором необх≥дно подавати фарбу п≥д б≥льшим тиском ≥ в≥дпов≥дно у б≥льш≥й к≥лькхт≥. ÷е допустимо, ¤кщо покриваЇтьс¤ велика ≥ пласка поверхн¤ шаром б≥льшоњ товщини, наприклад, 150-200 м≥крон≥в. ”¤в≥ть соб≥, ¤ке вм≥нн¤ необх≥дне, щоб за цих умов нанести ¤к≥сне покритт¤ на вузьк≥ конструк-тиви арочного в≥кна, ¤к≥ зход¤тьс¤ п≥д р≥зними кутами або у важкодоступних м≥сц¤х, коли з сопла п≥столета подаЇтьс¤ 2-3 л≥три фарби за хвилину. ” результат≥ не будуть достатньо покрит≥ вс≥ фрагменти, або м≥сц¤ми буде нанесене покритт¤ надм≥рноњ товщини, або, що буваЇ найчаст≥ше, ≥ перше, ≥ друге.
јналог≥чна ситуац≥¤ ≥ з другим параметром сопла при г≥дродинам≥чному покритт≥ - кутом розпиленн¤. ожне сопло дл¤ нанесенн¤ г≥дродинам≥чного покритт¤ характеризуЇтьс¤ шириною розпиленого струменю фарби, що попул¤рно називаЇтьс¤ кутом розпиленн¤ сопла (звичайно цей параметр описаний першою цифрою у символ≥ сопла, наприклад, символ 415 означаЇ сопло з кутом розпиленн¤ 40" ≥ розм≥ром отвору 0,015"). якщо до покритт¤ вищезгаданоњ конструкц≥њ' в≥кна застосовувати сопло з кутом розпиленн¤ 80", то ширина струменю фарби на в≥ддал≥ «ќ см в≥д п≥столета становитиме 40 см, отже, б≥льше н≥ж половина розпиленоњ фарби не попаде на робочу поверхню. „астина фарби потрапить на св≥жопокриту поверхню, створюючи покритт¤ б≥льшоњ товщини. «агальнов≥домо, що черговий шар фарби можна наносити т≥льки через певний час п≥сл¤ просиханн¤ попереднього, а при його нанесенн≥ на невисуше-ний попередн≥й шар пог≥ршуЇтьс¤ зчепленн¤ фарби ≥ в≥дтак пошкоджуЇтьс¤ декоративне покритт¤. „астина фарби, що не попала на робочу поверхню, стече по вод¤н≥й зав≥с≥ або ос¤де на п≥длоз≥ чи ст≥нах прим≥щенн¤.
size=4>“аким чином, правильний виб≥р сопла до виконанн¤ конкретноњ роботи визначаЇтьс¤ характеристиками фарби, а також формою ≥ розм≥ром поверхн≥. «астосуванн¤ занадто великого сопла призведе також до надлишковоњ витрати фарби ≥ подорожчанн¤ процесу лакофарбуванн¤.
size=4>ќкр≥м правильного вибору сопла, важливим Ї питанн¤ своЇчасноњ зам≥ни зношеного сопла. ѕри покритт≥ одним соплом 300-400 л≥тр≥в типовоњ епоксидноњ фарби його отв≥р зб≥льшуЇтьс¤ приблизно на 0,025 мм, при цьому зб≥льшенн¤ продуктивност≥ нав≥ть на 0,1 л≥тра за хвилину пог≥ршуЇ ¤к≥сть розпиленн¤. Ќевчасна зам≥на сопла ускладнюЇ отриманн¤ р≥вном≥рного покритт¤, невиправдано зб≥льшуЇ його товщину ≥ може призводити до розт≥канн¤ фарби.
ўе одн≥Їю умовою правильноњ роботи п≥д≥браного сопла Ї застосуванн¤ в≥дпов≥дних ф≥льтр≥в.
ѕри застосуванн≥ недостатньо щ≥льного ф≥льтру високого тиску сопло буде забиватись ≥ струм≥нь фарби зм≥нюватиме форму, продуктивн≥сть буде падати, поки сопло не заб'Їтьс¤ остаточно.
ѕри застосуванн≥ недостатньо щ≥льного всмоктуючого ф≥льтру забрудненн¤ можуть потрапити у насос, що призведе до зм≥н параметр≥в розпиленн¤. —трум≥нь розпиленоњ фарби буде раптово зм≥нюватись так само, ¤к при забиванн≥ сопла. ћожуть по¤витись пульсац≥њ тиску, що про¤вл¤Їтьс¤ у завуженн≥ струменю розпиленоњ фарби у моменти проходженн¤ поршн¤ насосу крайн≥х положень.
size=4>ќдним ≥з основних техн≥чних параметр≥в лакофарбувального агрегату Ї коеф≥ц≥Їнт посиленн¤ тиску. ÷ей параметр визначаЇ можливий тиск фарби в залежност≥ в≥д тиску стисненого пов≥тр¤, ¤ке приводить у д≥ю агрегат. Ќаприклад, при коеф≥ц≥Їнт≥ п≥дсиленн¤ 66:1 ≥ привод≥ стисненим пов≥тр¤м 5 бар отримуЇмо на виход≥ з насосу тиск фарби 330 бар. ѕ≥дб≥р агрегату з в≥дпов≥дним коеф≥ц≥Їнтом п≥дсиленн¤ дасть змогу отримати тиск, необх≥дний дл¤ даноњ фарби. ƒл¤ ¤к≥сного розпиленн¤ ≥ нанесенн¤ покритт¤ вир≥шальним Ї не тиск на виход≥ з насоса, атиск фарби у сопл≥ п≥д час розпиленн¤. “ому агрегат повинен забезпечити надлишок тиску, щоб п≥сл¤ подоланн¤ опору ф≥льтру високого тиску, шланга ≥ п≥столета тиск був в≥дпов≥дним дл¤ проходженн¤ фарби через сопло.
Ќа ¤к≥сть розпиленн¤ впливаЇ не т≥льки тиск стисненого пов≥тр¤, але ≥ його к≥льк≥сть. “ому розм≥р ≥ продуктивн≥сть компресора, а також шланг подач≥ стисненого пов≥тр¤ до агрегату впливають на його роботу ≥ ¤к≥сть фарбуванн¤. ѕри недостатньому тиску чи витрат≥ пов≥тр¤ або при заниженому д≥аметр≥ шланга подач≥ стисненого " пов≥тр¤ до агрегату буде спостер≥гатисть значна пульсац≥¤ тиску фарби в сопл≥.
size=4> ожен агрегат оснащений пристроЇм, ¤ким регулюЇтьс¤ тиск стисненого пов≥тр¤. якщо тиск фарби у п≥столет≥ ≥ сопл≥ завеликий, зростаЇ продуктивн≥сть нанесенн¤ фарби, що ускладнюЇ процес ¤к≥сного нанесенн¤ покритт¤ ≥ зб≥льшуЇ витрати фарби, а кожне натисненн¤ курка п≥столета спричин¤Ї "в≥ддачу" ≥ унеможливлюЇ прециз≥йне оперуванн¤ п≥столетом.
size=4>Ќеможлив≥сть створенн¤ тиску фарби або пульсац≥¤ струменю розпиленоњ фарби можуть бути викликан≥ поганим техн≥чним станом агрегату, його ущ≥льнень, клапан≥в. Ќаприклад, п≥столет, ¤кий погано в≥дс≥каЇ фарбу, спричин¤тиме розт≥канн¤.
¬икористанн¤ фарби ≥з вм≥стом гострих наповнювач≥в вимагаЇ частоњ зам≥ни ущ≥льнень, ¤к≥ швидко зношуютьс¤. ѕри використанн≥ водорозчинних фарб необх≥дн |
|
|