|
—татьи о строительстве >> Ёнергосбережение, обеспечение, независимость
>> ќрган≥зац≥¤ енергоаудиту на п≥дприЇмств≥ |
ќрган≥зац≥¤ енергоаудиту на п≥дприЇмств≥ ћамалига ¬. ќрган≥зац≥¤ енергоаудиту на п≥дприЇмств≥ // Ѕудмайстер. 2000. є10. C.26-28
12 травн¤ 1999 року ћ≥н≥стерство юстиц≥њ ”крањни зареЇструвало "ѕоложенн¤ про пор¤док орган≥зац≥њ енергетичних обстежень", затверджене наказом ƒержкоменергозбереженн¤ є 27 в≥д 9 кв≥тн¤ 1999 року. ѕоложенн¤ регламентуЇ пор¤док поданн¤, оформленн¤, видач≥ та подовженн¤ терм≥ну д≥њ документ≥в з атестац≥њ спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й на право веденн¤ енергетичних обстежень (енергетичного аудиту), встановлюЇ Їдину форму св≥доцтва на право њх проведенн¤, а також нормативн≥ та правов≥ вимоги щодо њх отриманн¤. ¬оно визначаЇ також вимоги, у тому числ≥ етичн≥ (мабуть, вперше у в≥тчизн¤н≥й практиц≥) щодо орган≥зац≥њ, характеру й пор¤дку веденн¤ енергетичного обстеженн¤ на п≥дприЇмствах, в орган≥зац≥¤х ≥ установах. ѕоложенн¤ Ї рекомендац≥йним (не обов'¤зковим) дл¤ п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й, що виконують енергетичн≥ обстеженн¤ з ≥н≥ц≥ативи суб'Їкт≥в господарюванн¤. –азом з тим, в≥дпов≥дно до ѕостанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 30 листопада 1999 "ѕро скороченн¤ енергоспоживанн¤ бюджетними установами, орган≥зац≥¤ми та казенними п≥дприЇмствами", енергетичн≥ обстеженн¤ (енергоаудити) бюджетних установ, орган≥зац≥й ≥ казенних п≥дприЇмств зд≥йснюютьс¤ спец≥ал≥зованими орган≥зац≥¤ми, атестованими в≥дпов≥дно до згаданого ѕоложенн¤. ¬с≥ питанн¤ щодо орган≥зац≥њ енергетичних обстежень регламентуЇ правл≥нн¤ центральноњ групи енергоаудиту ƒержкоменергозбереженн¤ ”крањни (÷√≈ј). ƒо роботи у склад≥ правл≥нн¤ ÷√≈ј залучено пров≥дних фах≥вц≥в з енергетичного аудиту, а також представник≥в орган≥в центральноњ виконавчоњ влади.
ўоб уникнути юридичноњ неузгодженост≥ ≥з законодавчими актами у сфер≥ ф≥нансового аудиту, зам≥сть терм≥ну "енергоаудит" в ѕоложенн≥ використовують ≥нший -"енергетичне обстеженн¤". ѕроведенн¤м енергетичного обстеженн¤ займаютьс¤ спец≥ал≥зован≥ орган≥зац≥њ, що мають у своЇму склад≥ компетентних фах≥вц≥в -енергоаудитор≥в. «алученн¤ дл¤ веденн¤ енергоаудиту саме спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й, атестованих в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤, Ї доц≥льним з таких причин:
- компетенц≥¤ енергоаудитор≥в ≥ оснащен≥сть спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й необх≥дним вим≥рювальним обладнанн¤м перев≥р¤ютьс¤ групою експерт≥в, створеною при правл≥нн≥ ÷√≈ј,
- положенн¤ регламентуЇ необх≥дн≥сть збереженн¤ енергоаудиторами ≥ спец≥ал≥зованими орган≥зац≥¤ми таЇмниц≥ комерц≥йноњ й конф≥денц≥йноњ ≤нформац≥њ, що стала њм в≥дома у зв'¤зку ≤з виконанн¤м енергоаудиту,
- положенн¤ встановлюЇ м≥н≥мальн≥ вимоги до ¤кост≥ роб≥т з енергоаудиту;
- положенн¤ захищаЇ ¤к спец≥ал≥зован≥ орган≥зац≥њ й енергоаудитор≥в, так ≥ законн≥ права замовник≥в роб≥т з енергетичного обстеженн¤ п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й,
- ÷√≈ј пер≥одично контролюЇ ¤к≥сть роб≥т спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й, а замовник енергоаудиту маЇ право вимагати позаплановоњ перев≥рки ¤кост≥ його виконанн¤;
- спец≥ал≥зован≥ орган≥зац≥њ отримують всю необх≥дну нормативну ≤ правову документац≥ю, що пов'¤зана з енергетичним обстеженн¤м тощо.
” чому пол¤гаЇ енергетичний аудит"
«в≥т з енергетичного обстеженн¤ (енергоаудиту) в принцип≥ маЇ складатис¤ з чотирьох головних частин: анал≥з економ≥чного стану п≥дприЇмства, анал≥з питомого споживанн¤ енергоресурс≥в; розробленн¤ енергозбер≥гаючих заход≥в, розширений висновок (розширена анотац≥¤). ƒосв≥д складанн¤ зв≥ту з енергоаудиту в повному обс¤з≥ маЇ лише одне з кињвських п≥дприЇмств. ѕроте ¤кщо веденн¤ анал≥зу економ≥чного становища не Ї обов'¤зковим (необх≥дн≥сть складанн¤ цього розд≥лу маЇ бути зазначено у договор≥ ≥з замовником роб≥т), в≥дсутн≥сть розд≥л≥в щодо анал≥зу питомого споживанн¤ енергоресурс≥в, розробленн¤ енергозбер≥гаючих заход≥в та розширеного висновку (розширеноњ анотац≥њ) сл≥д вважати принциповою помилкою.
ѕ≥д час веденн¤ енергетичного обстеженн¤ п≥дприЇмств, в≥домств ≥ орган≥зац≥й увагу сл≥д прид≥л¤ти насамперед анал≥зу питомого споживанн¤ енергоресурс≥в залежно в≥д обс¤г≥в виробництва та розробленн¤ безвит-ратних (орган≥зац≥йних) енергозбер≥гаючих заход≥в. Ќа жаль, можна констатувати, що серед в≥тчизн¤них компан≥й анал≥з питомого споживанн¤ енергоресурс≥в залежно в≥д обс¤г≥в виробництва зд≥йснюЇ лише одне з кињвських п≥дприЇмств, а ще одна спец≥ал≥зована орган≥зац≥¤ - анал≥з споживанн¤ тепловоњ та електричноњ енерг≥њ у функц≥њ градусо-дн≥в. —л≥д зазначити, що запровадженн¤ чогось нового - не найголовн≥ше (б≥льш доц≥льно було б ефективно використовувати вже ≤снуюче обладнанн¤ завд¤ки розробленню безвитратних енергозбер≥гаючих заход≥в). ѕроте б≥льш≥сть енергоаудитор≥в вважаЇ необх≥дним за будь-¤ких умов запроваджувати щось нове ≥ сучасне, забуваючи при цьому правило енергоменеджменту: жодна компан≥¤ не повинна думати про впровадженн¤ чогось нового, перш н≥ж вона вичерпаЇ вс≥ можливост≥ правильного веденн¤ господарства (трудова й технолог≥чна дисципл≥на) та контролю кер≥вництва (рац≥ональн≥ методи ≥ структура менеджменту, управл≥нська дисципл≥на).
≈нергоаудит ≥ енергоменеджмент -"це занадто дорого""
јвтор цих р¤дк≥в мав переговори з генеральним директором одного великого державного п≥дприЇмства, ¤кий був зац≥кавлений у проведенн≥ енергоаудиту ≥ створенн≥ на п≥дприЇмств≥ служби енерго-менеджменту. ер≥вник п≥дприЇмства розум≥в, що витрачати грош≥ треба у найефективн≥ший спос≥б, з найб≥льшою в≥ддачею. ”мови дл¤ цього п≥дприЇмства було запропоновано так≥:
- енергоаудитори гарантують розробленн¤ безвитратних (орган≥зац≥йних) енергозбер≥гаючих на р≥вн≥ щонайменше 5% в≥д витрат на енергоресурси за останн≥й перед енергоаудитом р≥к;
- у раз≥ невиконанн¤ попереднього пункту платн¤ за роботу становила б не б≥льше н≥ж 10% в≥д бажаноњ дл¤ енергоаудиторськоњ компан≥њ суми;
- сумарна варт≥сть роб≥т не повинна перевищувати дек≥лька в≥дсотк≥в в≥д вартост≥ оч≥куваних ≥ узгоджених з держп≥дприЇмством заощаджень.
ƒиректор п≥дприЇмства хот≥в пристати на ц≥ умови, проте його rope-фах≥вц≥ з в≥дд≥лу головного енергетика за¤вили: "÷е занадто дорого!". ћожна було б заперечувати, що витрати компан≥њ будуть в≥дшкодован≥ за к≥лька тижн≥в, що навр¤д чи ≤снуЇ дл¤ цього п≥дприЇмства б≥льш доц≥льний шл¤х використанн¤ грошей. Ќавр¤д чи багато в ”крањн≥ енергоаудиторських ф≥рм, що мають необх≥дний досв≥д ≥ могли б п≥дтвердити ран≥ше зд≥йсненими енергоаудитами реальн≥сть виконанн¤ наведених вище умов договору. ѕроте енергоаудитори розум≥ли: доки на п≥дприЇмств≥ працюватиме такий головний енергетик, - енергозбереженн¤ там не буде, не буде там ≤ необх≥дного р≥вн¤ роботи енергослужби. «вичайно, головний енергетик хоче спок≥йно п≥ти за к≥лька рок≥в на пенс≥ю (нащо йому енергозбереженн¤"). «вичайно, попервах (впродовж 3-4 м≥с¤ц≥в) обс¤ги роботи прац≥вник≥в енергослужби зб≥льшатьс¤, але пот≥м зм≥нилас¤ б њњ структура, њњ функц≥њ були б визначен≥ б≥льш ч≥тко, а права (≥ вплив на долю п≥дприЇмства, а також р≥вень зарплатн≥) набагато зб≥льшились би. ѕроте нав≥що докладати зайвих зусиль, ¤кщо й так може з≥йти... Ќапевне, той головний енергетик вол≥Ї працювати у колгосп≥ "“ихе житт¤"... ƒуже хот≥лос¤ б побажати директору згаданого п≥дприЇмства усп≥х≥в, а найперше - прискорити кадров≥ зм≥ни...
ƒек≥лька порад в≥д фах≥вц¤
ористуючись нагодою, хот≥в би дати дек≥лька корисних, ¤к на мене, порад буд≥вельним компан≥¤м та власникам будинк≥в ≥ споруд.
1) —л≥д вимагати у спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й наданн¤ разом з≥ св≥доцтвом про право веденн¤ енергоаудиту також ≥ висновку правл≥нн¤ ÷√≈ј, де, кр≥м на¤вного досв≥ду роботи спец≥ал≥зованоњ орган≥зац≥њ у певних галуз¤х промисловост≥ та з конкретними типами обладнанн¤, наведено ще й зауваженн¤ ≥ поради щодо подальшоњ њх роботи. ¬исновок ÷√≈ј видаЇтьс¤ разом з≥ св≥доцтвом про право веденн¤ енергетичного обстеженн¤ п≥дприЇмств ≥ Ї нев≥д'Їмною його частиною.
2) ƒоц≥льно вимагати в≥д спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й розробленн¤ насамперед безвитратних (орган≥зац≥йних) та швидкоокуп-них (з пер≥одом окупност≥ до дек≥лькох м≥с¤ц≥в) енергозбер≥гаючих заход≥в. Ќа жаль, серед в≥тчизн¤них спец≥ал≥зованих орган≥зац≥й, що вже мають досв≥д проведенн¤ енергоаудиту, т≥льки дв≥ займаютьс¤ розробленн¤м безвитратних (орган≥зац≥йних) енергозбер≥гаючих заход≥в.
3) ѕерш н≥ж приймати р≥шенн¤ про про-енергоаудиту, подумайте, чи не краще розв'¤зати проблему енергозбереженн¤ раз ≥ назавжди, запровадивши у компан≥њ посаду енергоменеджера. ƒл¤ цього необх≥дно провести навчанн¤ сп≥вроб≥тник≥в вашоњ ф≥рми та запросити фах≥вц≥в-консультант≥в, що з самого початку дасть змогу поставити роботу служби енергоменеджмента на в≥дпов≥дний р≥вень ≤ заощадити щонайменше 3-5% витрат на енергоресурси вже прот¤гом першого року.
4) Ќе сл≥д оч≥кувати ¤кихось екзотичних рекомендац≥й - найб≥льш ефективними Ї найпрост≥ш≥ заходи вдосконаленн¤ ущ≥льненн¤ в≥кон ≥ дверей, своЇчасне вставленн¤ розбитих шибок, встановленн¤ сучасних систем комерц≥йного обл≥ку енергоресурс≥в, ¤к≥ споживаЇ ваша ф≥рма; використанн¤ над≥йноњ зап≥рноњ арматури на кранах систем водопостачанн¤.
5) Ќайб≥льш≥ розходженн¤ з фактичним теплопостачанн¤м в≥д комунальник≥в спостер≥гаютьс¤ на початку сезону теплопостачанн¤ та при температур≥ навколишнього середовища менше н≥ж - 10"—.
6) «апровадженн¤ енергоефективного обладнанн¤ далеко не завжди Ї економ≥чно обгрунтованим (широке поширенн¤ його на «аход≥ багато в чому зумовлено законодавчими та нормативними актами на державному й рег≥ональному р≥вн¤х). „асто економ≥чно доц≥льним буде використанн¤ звичайного в≥тчизн¤ного обладнанн¤, що не маЇ ≥м≥джу "Ївро" ≥ не називаЇтьс¤ "енергоефективним". Ќаприклад, зам≥сть системи електропривода "перетворювач частоти -асинхронний електродвигун" можна використати ≥нш≥ системи плавнорегульованого приводу або електроприводи з регулюванн¤м швидкост≥ ступен¤ми, чи нав≥ть так≥, що забезпечують т≥льки плавний запуск. «астосуванн¤ енергозбер≥гаючих двигун≥в в ”крањн≥ недоц≥льно через зниженн¤ њх ƒ при малому р≥вн≥ завантаженн¤, високу варт≥сть, а також необх≥дн≥сть високо¤к≥сного захисту ≤ншим типовим прикладом Ї використанн¤ енергоефективних ламп, що ≤нколи можуть окупитис¤ т≥льки п≥сл¤ завершенн¤ њх експлуатац≥њ.
7) —л≥д перев≥р¤ти рекомендац≥њ енергоаудитор≥в, щоб сума розрахунковоњ економ≥њ енергоресурс≥в не перевищувала вартост≥ р≥чного њњ споживанн¤. “акоњ помилки припускаютьс¤ нав≥ть досв≥дчен≥ енергоаудитори. ўоб уникнути цього, сл≥д пор≥вн¤ти р≥чний р≥вень витрат на енергоресурси з варт≥стю оч≥куваних заощаджень. –≥зниц¤ м≥ж зазначеними величинами не повинна перевищувати кращого досв≥ду п≥дприЇмств (або технолог≥й) в≥дпов≥дноњ галуз≥. ќдн≥Їю з можливих причин цього Ї нехтуванн¤ взаЇмним впливом реал≥зац≥њ одного енергозбер≥гаючого заходу на ≤нший, коли п≥сл¤ реал≥зац≥њ одного такого заходу можлив≥ заощадженн¤ в≥д реал≥зац≥њ ≤ншого знижуютьс¤. ƒе¤к≥ енергоаудитори за таких обставин безп≥дставно користуютьс¤ коеф≥ц≥Їнтом взаЇмного впливу, приймаючи його значенн¤ усталеним (0,75) дл¤ вс≥х випадк≥в.
8) ¬становленн¤ в термоустановках додаткового шару тепловоњ ≤зол¤ц≥њ на вже ≤снуючу може спричинити руйнуванн¤ останньоњ.
¬олодимир ћамалига
член правл≥нн¤ ÷ентральноњ групи енергоаудиту
ƒержкоменергозбереженн¤
”крањни (÷√≈ј), кер≥вник групи експерт≥в
’то в ”крањн≥ займаЇтьс¤ енергоаудитом"
—таном на 31 березн¤ 2000 року св≥доцтва на право веденн¤ енергетичного обстеженн¤ отримали так≥ спец≥ал≥зован≥ орган≥зац≥њ:
1. ÷ентр п≥дготовки Їнергоменеджер≥в ≤нституту енергозбереженн¤ та енергоменеджменту Ќ“” ”крањни " ињвський пол≥техн≥чний ≤нститут", м. ињв.
ѕроведенн¤ енергетичних обстежень на технолог≥чному устаткуванн≥, обладнаному системами електроприводу, на котельному й п≥чному обладнанн≥, системах обл≥ку та контролю за споживанн¤м енергоресурс≥в п≥дприЇмств харчовоњ, агропереробноњ, г≥рничоњ та легкоњ промисловост≥, п≥дприЇмств з виробництва чорних ≤ кольорових метал≥в, скла й пластмас, буд≥вництва й буд≥вельних матер≥ал≥в, а також бюджетних установ, орган≥зац≥й та казенних п≥дприЇмств.
2. ѕриватна енергосерв≥сна ф≥рма "ќпт≥м≈нерго", м. ’арк≥в.
ѕроведенн¤ енергетичних обстежень п≥дприЇмств легкоњ ≤ харчовоњ промисловост≥ та промисловост≥ буд≥вельних матер≥ал≥в.
3. ѕриватне науково-впроваджувальне виробниче п≥дприЇмство "≈лектромехан≥ка", м. ињв.
ѕроведенн¤ енергетичних обстежень на технолог≥чному устаткуванн≥, обладнаному системами електроприводу, на котельному й п≥чному обладнанн≥, систе |
|
|