—айт о строительстве домов и коттеджей

—троительство домов
—татьи о строительстве


—татьи о строительстве >> ∆илищна¤ экономика >> ƒек≥лька крок≥в до комунального раю


ƒек≥лька крок≥в до комунального раю
√алата я. ƒек≥лька крок≥в до комунального раю // ѕол≥тика ≥ культура. 2002. є6. C.30-31

ќдне з найболюч≥ших питань сьогоденн¤ - борги населенн¤ за житлово-комунальн≥ послуги - цими дн¤ми знову опинилис¤ у центр≥ уваги пол≥тичних д≥¤ч≥в нашоњ держави. ЌагадаЇмо, що наприк≥нц≥ минулого року парламент прийн¤в закон, зг≥дно з ¤ким пропонувалос¤ списати та реструктуризувати стар≥ борги громад¤н за житлово-комунальн≥ послуги. јле ѕрезидент, ¤к ≥ оч≥кувалос¤, не п≥дписав цього документа



÷ими дн¤ми ¬ерховна –ада повернулас¤ до цього питанн¤ ≥, незважаючи на те, що ѕрезидент рекомендував в≥дхилити документ, ухвалила його знову. —уть "модерн≥зованого" закону пол¤гаЇ ось у чому... ѕо-перше, передбачаЇтьс¤ списати борги населенн¤ за квартплату, комунальн≥ платеж≥, природний газ та електроенерг≥ю, станом на 1 с≥чн¤ 2000 року тим громад¤нам, ¤к≥ отримували у 1999-му доходи, менш≥ шести величин вартост≥ меж≥ малозабезпече-ност≥, встановленоњ на 1 липн¤ 1998-го. ѕо-друге, так само вчинити ≥ стосовно тих, хто отримував доходи, р≥вень ¤ких нижчий за прожитковий м≥н≥мум, встановлений в≥дпов≥дним законом на 2000-й та законом про ƒержбюджет на цей же р≥к. “обто ощасливити пропонуЇтьс¤ фактично таку ж к≥льк≥сть боржник≥в, що й у попередн≥й редакц≥њ, а тому п≥дстав дл¤ президентського "розчерку" ≥ цього разу не надто багато.

÷≥каво запропоновано вчинити ≥ з ≥ншими, св≥ж≥шими боргами. Ќа в≥дм≥ну в≥д тор≥шн≥х декларац≥й, тепер запропоновано довол≥ конкретний механ≥зм. “ак, борги ус≥х категор≥й населенн¤ за квартплату та комунальн≥ платеж≥, ¤к≥ ≥снують на момент набутт¤ чинност≥ цього закону, передбачаЇтьс¤ реструктуризувати строком до п'¤ти рок≥в. якщо диво усе ж таки станетьс¤ ≥ ѕрезидент поставить на документ≥ св≥й автограф, громад¤ни повинн≥ знати наступне... ƒл¤ реструктуризац≥њ заборгованост≥ вони мають укласти з п≥дприЇмствами-надавачами послуг (а прост≥ше, з ∆≈ ами) спец≥альн≥ договори про щом≥с¤чне р≥вном≥рне погашенн¤ реструктуризованоњ заборгованост≥ та своЇчасну сплату поточних платеж≥в. ўось под≥бне, очевидно, знайоме тим, хто свого часу займавс¤ оформленн¤м легендарних субсид≥й. јле новий закон м≥стить ≥ принципову новац≥ю: загальна сума на оплату поточних платеж≥в та реструктуризованоњ заборгованост≥ на пер≥од њњ погашенн¤ не повинна перевищувати: 25% доход≥в с≥м'њ, визначених у пор¤дку, що д≥Ї у царин≥ нарахуванн¤ субсид≥й дл¤ громад¤н, що працюють ≥ 20% " дл¤ пенс≥онер≥в та ≥нших громад¤н, що отримують будь-¤к≥ види соц≥альноњ допомоги. ” раз≥, ¤кщо сума "зашкалюЇ" за ц≥ параметри ≥ б≥долашний квартиронаймач, повс¤кчас в≥дмовл¤ючи соб≥ у найне-обх≥дн≥шому, п'¤ть рок≥в сплачував попередн≥ борги, а сплатити так ≥ не зм≥г, решта боргу маЇ бути списана. ƒл¤ цього потр≥бно лишень своЇчасно ≥ в повному обс¤з≥ виконувати укладений догов≥р. ј от до тих, хто з тих чи ≥нших причин не укладе в≥дпов≥дних договор≥в, або не виконуватиме њх, закон жорстк≥ший: ним регулюютьс¤ питанн¤ нарахуванн¤ та сплати пен≥, а також ст¤гненн¤ заборгованост≥. ƒо цього процесу, до реч≥, пропонуЇтьс¤ долучити й судов≥ органи.



ј судд≥ хто"

ѕрезидент, ¤кий у даному питанн≥, радше, обстоюЇ ≥нтереси комунальник≥в, висуваЇ так≥ аргументи. ѕо-перше, дл¤ значноњ частини населенн¤, ¤ка прот¤гом останн≥х рок≥в своЇчасно сплачувала комунальн≥ послуги, порушуЇтьс¤ принцип соц≥альноњ справедливост≥. ѕо-друге, норма частини 3 статт≥ 7, за ¤кою витрати, пов'¤зан≥ з≥ списанн¤м борг≥в громад¤н, повинн≥ бути в≥днесен≥ в рахунок погашенн¤ борг≥в п≥дприЇмств житлово-комунального господарства, енергогенеруючих компан≥й та п≥дприЇмств Ќј  "Ќафтогаз ”крањни" перед ƒержбюджетом, завдасть збитк≥в ус≥м перел≥ченим п≥дприЇмствам, а також зменшить доходну частину бюджету. «а п≥драхунками  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в, заборгован≥сть населенн¤ за спожит≥ комунальн≥ послуги становить 6,9 млрд. грн. (щоправда, де¤к≥ депутати чомусь називають суму 4,8 млрд.), а недоњмка за платежами житлово-комунальних п≥дприЇмств до бюджету не перевищуЇ 0,4 млрд. ј от заборгован≥сть зазначених п≥дприЇмств перед енергопоста-чальниками через несплату споживачами кошт≥в за використан≥ енергонос≥њ становить 4 млрд. грн. ”се це, н≥бито, даЇ п≥дстави припустити, що впровадженн¤ згаданого закону завдасть збитк≥в житлово-комунальним п≥дприЇмствам, п≥дприЇмствам "Ќафтогазу ”крањни" та суттЇво зменшить доходну частину бюджету.

¬загал≥, б≥льшоњ дилеми, н≥ж ц¤, напевно, год≥ й шукати. ўо гуманн≥ше " дозволити громад¤нам почекати, а то й в≥дмовитис¤, в≥д сплати борг≥в чи поставити житлово-комунальн≥ служби на межу виживанн¤" ћабуть, це риторичне запитанн¤ не раз задавав соб≥ майже кожен. —правд≥, дл¤ б≥льшост≥ громад¤н борги вис¤ть непом≥рним т¤гарем ≥ мул¤ють щодн¤ й щогодини. “им паче, що низка пол≥тик≥в-"доб-розичливц≥в" час в≥д часу п≥дливаЇ ол≥њ у вогонь: незабаром за несплату комунальних послуг ус≥х висел¤тимуть! ƒ≥йшло вже до того, що багато перес≥чних громад¤н пан≥чно бо¤тьс¤ майбутнього прийн¤тт¤ ∆итлового кодексу, оч≥куючи в≥д нього найг≥рших насл≥дк≥в. Ќасправд≥ ж, зат¤гуванн¤ ≥з прийн¤тт¤м цього документа т≥льки пог≥ршуЇ ситуац≥ю. —аме ∆итловий кодекс мав би вир≥шити ц≥лу низку питань, пов'¤заних ≥з буд≥вництвом житла, здачею його в оренду, квартплатою ≥ т.д.

¬раховуючи усе сказане, доходиш висновку, що парламентське р≥шенн¤ про списанн¤ борг≥в навр¤д чи "т¤гне" на —оломонове. ¬иходить парадоксальна ситуац≥¤, коли р≥зн≥ учасники комунального "Ѕермудсь-кого трикутника" н≥чого, окр≥м ненавист≥ один до одного, не в≥дчуватимуть. ј за таких умов говорити про ¤кусь гармон≥ю не доводитьс¤. ™дине, що тр≥шечки додаЇ оптим≥зму " це останн¤ статистика, зг≥дно з ¤кою у 1996-98 pp. населенн¤ платило лише 10-30 в≥дсотк≥в комунальних платеж≥в, а тор≥к аж 90%. ѕорад≥ти, чи що"..

≤ндексац≥¤: 101% любов≥ до ближньго

ќдночасно ≥з законом про списанн¤ комунальних борг≥в св≥т побачив ще один ц≥кавий документ. ¬ерховна –ада затвердила закон, ¤ким встановила пор≥г ≥ндексац≥њ грошових доход≥в громад¤н



ѕершоджерелом" дл¤ даного документа послужив один ≥з акт≥в далекого 1991 року. “од≥шн≥й склад парламенту з огл¤ду на шалений р≥ст ≥нфл¤ц≥йних процес≥в прийн¤в «акон "ѕро ≥ндексац≥ю грошових доход≥в населенн¤" " н≥бито з метою п≥дтриманн¤ куп≥вельноњ спроможност≥ громад¤н. „и виконував дотепер згаданий документ свою головну функц≥ю, кожен може судити з величини власного добробуту та реальних можливостей придбати той чи ≥нший товар. јле нин≥ депутатам спало на думку п≥дкоригувати чинн≥ правила ≥ндексац≥њ.

ѕопервах взагал≥ пропонувалос¤ встановити, щоб перегл¤д розм≥р≥в основних соц≥альних гарант≥й в≥дбувавс¤ у раз≥ перевищенн¤ ≥ндексом зароб≥тноњ плати порога ≥ндексац≥њ. јле такий п≥дх≥д не в≥дпов≥дав би сам≥й "≥ндексац≥йн≥й" сут≥ ≥ загалом суперечив би загальновизнан≥й св≥тов≥й практиц≥. јдже ≥ндексац≥¤ " це механ≥зм, ¤кий дозвол¤Ї частково чи повн≥стю в≥дшкодувати подорожчанн¤ саме товар≥в та послуг. “ому Їдиним показником, покладеним в основу механ≥зму ≥ндексац≥њ, маЇ бути не ≥ндекс зарплати, а ≥ндекс споживчих ц≥н. ƒо цього можна додати, що на сьогодн≥, завд¤ки "вм≥лому" керуванню економ≥чними процесами з боку високих посадовц≥в, оф≥ц≥йна зарплата у багатьох випадках не в≥дображаЇ реальних зароб≥тк≥в населенн¤. “ому припл≥тати сюди винагороду за той чи ≥нший вид прац≥ недоречно: ≥ндекс платн≥ далеко не завжди Ї статистичне достов≥рною ≥нформац≥Їю.

‘ах≥вц≥ стверджують, що саме з цим пов'¤зане попереднЇ президентське вето на даний законопроект. ¬т≥м, тепер документ маЇ вс≥ шанси бути п≥дписаним, оск≥льки його положенн¤ довол≥ компром≥сн≥. «окрема, закон встановлюЇ, що ≥ндексац≥¤ грошових доход≥в громад¤н проводитьс¤ у випадку, коли величина ≥ндексу споживчих ц≥н (а не зарплат, ¤к пропонувалос¤ спочатку) перевищила пор≥г ≥ндексац≥њ, що встановлюЇтьс¤ у розм≥р≥ 101%. «г≥дно з документом, вирахуванн¤ ≥ндексу споживчих ц≥н проводитимуть починаючи з моменту набутт¤ чинност≥ даного закону. ≤ така рад≥сть чатуЇ на ”крањну вже 1 липн¤ цього року.

ќтже, усе начебто й непогано, але б≥да в т≥м, що ур¤д, на ¤кий ≥ покладаЇтьс¤ обов'¤зок вираховувати ≥ндекс споживчих ц≥н, дуже часто "не пом≥чаЇ" реального п≥двищенн¤ вартост≥ товар≥в ≥ послуг. ј тому на практиц≥ усе може повернутис¤ так: дл¤ того, щоб спод≥ватис¤ на принаймн≥ м≥зерне в≥дшкодуванн¤ подорожчанн¤ товар≥в, громад¤нам доведетьс¤ чекати просто-таки непом≥рного стрибка ц≥н.




Hosted by uCoz