—айт о строительстве домов и коттеджей

—троительство домов
—татьи о строительстве


—татьи о строительстве >> Ћандшафтные работы >> —тил≥стика саду


—тил≥стика саду
Ћитвин ќ. —тил≥стика саду // янус Ќерухомiсть. 2002. є14. C.26-27

Caд, город, кв≥тники, декоративн≥ дерева, газон, дит¤ча площадка, альтанка " здеб≥льшого хочетьс¤ мати все. јле ландшафтне проектуванн¤ на малих д≥л¤нках передбачаЇ золоту середину м≥ж бажаним та можливим, а “≥, ¤к правило, важко знайти. ѕлоща дачних д≥л¤нок здеб≥льшого невелика " 6-15 соток. ÷е ≥ добре, ≥ погано водночас. ƒобре " тому, що такий сад, ¤кщо його розумно орган≥зувати, не вимагаЇ багато матер≥альних витрат та ф≥зичних зусиль по його догл¤ду. ѕогано " тому, що п≥сл¤ того, ¤к збудовано д≥м та господарч≥ прибудови в≥льноњ земл≥ залишаЇтьс¤ наст≥льки мало, що думати доводитьс¤ т≥льки про м≥кросад. Ќа обмеженому простор≥ дачноњ д≥л¤нки кожен куточок на виду, тому в≥н маЇ бути продуманий до др≥бниць, ≥ зокрема мати св≥й неповторний, виразний стиль.

√армон≥¤ буваЇ р≥зна

” ландшафтн≥й арх≥тектур≥ ≥снуЇ два основних стил≥: формальний (або регул¤рний) ≥ пейзажний (або власне ланшафтний). ‘ормальному стилю притаманн≥ пр¤м≥ л≥н≥њ, правильн≥ геометричн≥ ф≥гури та симетр≥¤. Ќа перехрест¤х пр¤мих алей розм≥щують водойми з фонтанами, вази з кв≥тами, клумби з чудернадськими узорами, античну скульптуру. ’арактерним елементом формального парку Ї партер, ¤кий розташовуЇтьс¤ перед основною буд≥влею, " це здеб≥льшого поЇднанн¤ газон≥в, кв≥тник≥в, води, декоративних елемент≥в, що пов'¤зан≥ м≥ж собою ≥ орган≥чно вписуютьс¤ у загальний геометричний малюнок. ƒом≥нантою формального парку завжди Ї будинок ≥ весь оточуючий ландшафт п≥дпор¤дкований йому. ≤ хоча сади формального стилю ≥снували ще у ƒавньому ™гипт≥, розкв≥т цього стилю пов'¤заний з ланшафтною арх≥тектурою ‘ранц≥њ XVII стол≥тт¤.

Ќаприк≥нц≥ XVIII стол≥тт¤ на противагу формальному в јнгл≥њ з'¤вивс¤ пейзажний стиль, основною ≥деЇю ¤кого стало максимальне наближенн¤ до натуральноњ природи ≥ певною м≥рою нав≥ть насл≥дуванн¤ њњ. “акому виду плануванн¤ не властива симетр≥¤, пр¤м≥ л≥н≥њ, взагал≥ будь-¤ка "правильн≥сть". Ѕудинок заховано у зелен≥ паркових посадок. «ам≥сть килимових клумб тут зм≥шан≥ кв≥тники, зам≥сть партерних газон≥в " в≥дкрит≥ гал¤вини. –итм≥чн≥, регул¤рн≥ посадки дерев вит≥снен≥ р≥знопородними групами та масивами. ќднак ≥ така природн≥сть та гармон≥йн≥сть грунтуЇтьс¤ на законах художньоњ композиц≥њ.  андидат б≥олог≥чних наук ќ.ЌЇмова радить використовувати при ландшафтному проектуванн≥ саме пейзажний стиль, бо в≥н маЇ необмежен≥ потенц≥йн≥ можливост≥, адже природа Ї неск≥нченним джерелом дл¤ черпанн¤ нових ≥дей дл¤ створенн¤ неповторних ландшафт≥в.

« чого почати

ѕроектуючи власний сад чи присадибну д≥л¤нку, спершу потр≥бно визначити основн≥ видов≥ точки. ћилувати око повинен не т≥льки краЇвид, що в≥дкриваЇтьс¤ при вход≥, а й вид з в≥кон, ≥з зони в≥дпочинку " при чому не маЇ значенн¤ чи з альтанки, чи з садовоњ лавки, ¤ка захована у куточку саду. ¬ажливо, щоб в≥дпочиваючи, ви мали можлив≥сть милуватис¤ створеним вами пейзажем. “ож т≥льки ви мусите визначити ¤кий краЇвид буде головним (основним), а ¤кий " другор¤дними (п≥дпор¤дкованим основному).

ѕри чому зважайте, що створити сад у формальному стил≥ значно легше, адже центральний елемент дуже просто ур≥вноважуЇтьс¤ симетричними насадженн¤ми по праву та л≥ву сторону в≥д нього.  омпозиц≥ю пейзажу обов'¤зково потр≥бно збалансувати " вертикальн≥ л≥н≥њ високих рослин повинн≥ ур≥вноважуватис¤ другор¤дними вертикал¤ми та горизонтал¤ми низькорослих. ѕейзажну ж композиц≥ю збалансувати важче. ќсновному елементу протиставл¤ють к≥лька другор¤дних, ¤к≥ в≥двол≥кають увагу на себе, але водночас гармон≥йно вписуютьс¤ у весь сад.

Ѕудь-¤ке ландшафтне вир≥шенн¤ д≥л¤нки (об'Їкту озелененн¤) спр¤моване на те, щоб створити конкретний асоц≥ативний образ " або пов'¤заний з реальним житт¤, або фантастичний. “аким чином можна створити голандський, ≥тал≥йський, класичний, ¤понський, китайський сади. ¬од¤н≥ сади, сади в стил≥ модерн, арх≥тектурн≥ сади, романтичн≥ з затишними закутками " здеб≥льшого мають фантаз≥йний характер, а с≥льский сад, сад пр¤них трав, колекц≥йний сад " утил≥тарний.

ƒо реч≥, н≥що не зважаЇ с≥льському чи в≥зант≥йському саду бути романтичним, ¤кщо орган≥зувати на них затишн≥ куточки. ќднак голандський сад маЇ ч≥ткий с≥льський характер, в саду, що оформлений у стил≥ модерн, просл≥дковуютьс¤ запозиченн¤ з ¤понських та китайських сад≥в, а арх≥тектурний сад з ч≥ткими геометричними формами рослин " очевидний р≥зновид формальний французьких парк≥в.

“ож перш, н≥ж проектувати, визнач≥тьс¤ з тим ¤ку ≥дею ви хочете покласти в основу майбутнього саду.

–≥зновиди стил≥в

ƒл¤ ≥тал≥йського саду типовими е брукований внутр≥шн≥й дворик чи пат≥о, кв≥ти у вазонах ≥ горщиках, перголи, увит≥ виноградом, п≥дв≥сн≥ корзини з кв≥тами, можливо, невелике прист≥нне джерело ≥ багато в≥чнозелених рослин.

√оландський сад невеликого розм≥ру маЇ центральний добре догл¤нутий газон. ѕериметр д≥л¤нки оточений стриженою живою огорожею з в≥чнозелених чи хвойних рослин. ѕолоса земл≥ вздовж нењ засажена декоративними кущами та багатор≥чними кв≥тками. ƒерев у саду не б≥льше одного-двох " здеб≥льшого це плакуч≥ форми берези, верби тощо. Ќа д≥л¤нц≥ виставл¤ють атрибути с≥льського житт¤: дерев'¤ну тачку з кв≥тами, звичайну дерев'¤ну лавку, ≥грашковий млин, флюгер, садов≥ скульптури св≥йських тварин. ≤ звичайно ж, у голандському саду " безл≥ч тюльпан≥в, нарцис≥в, геацинт≥в, без ¤ких неможливо у¤вити Ќ≥дерланди.

‘ранцузький сад " це сад формальний. …ому притаманн≥ дерева з п≥дстриженими кронами правильних геометричних форм. ќбов'¤зковими Ї партери, у центр≥ перетину алей розм≥щують садову скульптуру, фонтан, вазон чи басейн. ќбов'¤зково маЇ бути багато тро¤нд. ƒор≥жки покривають грав≥Їм чи крупним п≥ском. «гори францзький сад нагадуЇ карту м≥ста з вулиц¤ми та площами.

японський чи китайський сад " це куточок п≥вденно-сх≥дноњ природи в м≥н≥атюр≥. “ут кам≥нн¤ ототожнюЇтьс¤ з≥ скел¤стими горами, б≥ла галька чи п≥сок ≥м≥тують море чи ручай, з невисоких рослин створюють композиц≥њ, що своњми обрисами нагадують л≥с. ” садах, стил≥зованих п≥д ¤понськ≥, кам≥нн¤ обов'¤зковий елемент створюваного ландшафту. ѕрикрасою Ї кам'¤н≥ л≥хтар≥ та пагоди (до реч≥, вони мають ще й ритуальне значенн¤), специф≥чно облаштован≥ м≥стки через водойми. Ўироко використовуЇтьс¤ бамбук " ≥ ¤к рослина, ≥ ¤к матер≥ал дл¤ буд≥вництва. јсортимент рослин досить багатий: хвойн≥, азал≥њ, сх≥дн≥ види клен≥в, група рослин п≥д назвою "сакура" (декоративн≥ форми слив, вишень, абрикос) тощо.

—ад у стил≥ модерн " лакон≥чний, маЇ прост≥ форми, ч≥тк≥ меж≥ м≥ж т≥нню та св≥тлом, рослинами та брукуванн¤м, водною поверхнею та берегом. ќсновн≥ кольори " чист≥ та контрасн≥: б≥лий ≥ син≥й, син≥й ≥ жовтий. –ослини також п≥дбираютьс¤ з лакон≥чними формами: подушки злак≥в, компактн≥ кущ≥ молочаю, дерева з високо п≥дн¤тою кроною, хвойн≥ з ¤сним силуетом. ƒл¤ декору використовуютьс¤ так≥ елементи, ¤к вази, скульптури, садов≥ мебл≥, виконан≥ у в≥дпов≥дному стил≥.

“ам, де багато води, доц≥льно не осушувати територ≥ю, а створити водний сад. “ри чи б≥льше водойм р≥зних розм≥р≥в чи форм поЇднують м≥ж собою протоками ≥ каналами. якщо дозвол¤Ї прост≥р, на вод≥ влаштовують насипн≥ чи плаваюч≥ остр≥вки, на ¤к≥ перекидують м≥стки. якщо м≥сц¤ мало, над водою на сва¤х робл¤ть дерев'¤н≥ настили. ƒл¤ доповненн¤ водного каскаду у саду завжди доречне джерело, що знаходитьс¤ чи на берез≥, чи на остров≥. “аким джерелом може бути ≥ невеликий фонтан, встановлений безпосередньо у водойм≥.

≤нший вар≥ант водного саду " в≥дкрите дзеркало великого ставу з висупаючою над поверхнею верандою будинку чи сходами, ¤к≥ спускаютьс¤ пр¤мо у воду. ўоб створити враженн¤ ≥зольованост≥ в≥д св≥т й усам≥тненн¤, береги т≥сно засаджують рослинами, у тому числ≥ деревами та високими кущами. ƒл¤ повноти ефекту довкола будинку можна прокласти канал - до порогу потрапл¤ють, т≥льки перейшовши м≥ст. ћоже скластис¤ враженн¤, що дл¤ такого саду потр≥бно багато м≥сц¤, та значно важлив≥шою Ї достатн¤ к≥льк≥сть води.

Ќа посушливих д≥л¤нках ≥ схилах непогано облаштувати трав'¤ний ароматичний сад. ” рослинах скопичуЇтьс¤ чимало ароматичних масел, ≥ на сонц≥ вони пр¤но пахнуть, створюючи особливе середовище " не т≥льки приЇмне, але й корисне дл¤ людини. ¬ таких умовах прекрасно ростуть злаки, наскельн≥ рослини. « них можна скласти чудов≥ композиц≥њ, ст≥йк≥ та так≥, що не потребують особливого догл¤ду. якщо доповнити такий сад грав≥Їм, галькою чи каменем, можна отримати грав≥йний сад або рокар≥й (плоска кам'¤ниста площадка), залежно в≥д сп≥вв≥дношенн¤ каменю та грав≥ю. √рав≥йн≥ сади ≥м≥тують осип, пересохше русло руча¤, покритий галькою берег г≥рськоњ р≥чки, де зовс≥м нещодавно почали з'¤вл¤тис¤ перш≥ рослини.

ƒо реч≥, кам≥нн¤ завжди додаЇ особливого шарму ≥ де¤ку романтичн≥сть. ќпорн≥ ст≥нки, альп≥йськ≥ г≥рки, рокар≥њ чи просто композиц≥њ з к≥лькох камен≥в та рослин " вар≥ант≥в може бути безл≥ч. ѕриродн≥ валуни часто використовують дл¤ створенн¤ декоративних груп. «деб≥льшого дл¤ цього беруть непарну к≥льк≥сть камен≥в " три, п'¤ть, с≥м; ≥нколи достатньо одного, але ориг≥нальноњ форми або незвичного кольору.

 в≥тники

 в≥тник " це сад в м≥н≥атюр≥, тож њх проектують в≥дпов≥дно до вищезазначених принцип≥в стил≥стики. якщо ви в≥ддали перевагу формальному стилю, то ≥ кв≥тник маЇ бути симетричним з центральним елементом посредин≥. ѕосадки р≥зних кв≥ткових культур ч≥тко розмежовуйте.  ольоров≥ переходи мають бути контрастними ≥ добре вид≥л¤тис¤.

ѕейзажний стиль передбачаЇ в≥льн≥ше плануванн¤ " ¤к правило, це м≥ксбордер. ћеж≥ м≥ж р≥зними кв≥тками розмит≥, неч≥тк≥.  ол≥р ≥ форма м≥н¤ютьс¤ плавно. ќднак зважайте: непродумане з≥бранн¤ нав≥ть вин¤тково красивих рослин у одному кв≥тнику т≥льки зашкодить. јдже ≥снують рослини, ¤к≥ вигл¤дають ефектн≥ше ¤кщо њх вирощувати не в кв≥тнику, а у сол≥терн≥й (одиночн≥й) посадц≥. ќ.ЌЇмова рекомендуЇ окремо висажувати жоржини, хризантеми, п≥они, а де¤к≥ рослини справл¤ють найб≥льше враженн¤ у монопосадах (групова посадка одн≥Їњ культури). ƒо таких рослин можна в≥днести тро¤нди, бегон≥њ, в≥оли, сальв≥њ тощо. ќднак це не означаЇ, що ц≥ кв≥ти не можна висаджувати у кв≥тнику поруч з ≥ншими рослинами " просто тут маЇ бути присутнЇ почутт¤ м≥ри.

√азон

÷е такий же декоративний елемент, ¤к ≥ кв≥тник, дерева та кущ≥. ¬≥н повинен займати б≥льшу частину в≥дкритого простору, а його конф≥гурац≥¤ п≥дпор¤дковуЇтьс¤ загальному стильовому вир≥шенню. ‘ормальний газон у своњх обрисах маЇ правильну пр¤мокутну конф≥гурац≥ю (власне, кути можуть бути заокруглен≥). ƒл¤ в≥зуального зб≥льшенн¤ простору, створенн¤ ефекту глибини пейзажу ближню до спостер≥гача сторону газону робл¤ть дещо ширшою, н≥ж дальню " газон н≥би йтиме у перспективу.

ѕейзажний стиль, ¤к вже зазначалось, не любить правильних форм, тож газон може мати найнеспод≥ван≥ш≥ обриси. “≥льки б вони були доц≥льними у вашому саду. јби газон вигл¤дав догл¤нутим його меж≥ р≥вно обр≥зують. якщо ви маЇте невеликий за площею газон, то його можна прип≥дн¤ти над загальним р≥внем на 10-20 ≥ нав≥ть «ќ см, обклавши його по периметру каменем. ¬ийде своЇр≥дна трав¤на клумба.

—тежки

¬они поЇднують у Їдине ц≥ле окрем≥ функц≥ональн≥ зони, ус≥ буд≥вл≥ на д≥л¤нц≥. ƒобре, ¤кщо основна стежка замкнута ≥ йдучи нею можна посл≥довно об≥йти ус≥ куточки саду. ѕравило "найкоротшоњ пр¤моњ" краще не застосовувати, кр≥м тих випадк≥в, коли йдетьс¤ про формальний стиль. «амкнут≥, вигнут≥ стежки додадуть саду природнього вигл¤ду. ѕри чому тут варто пам'¤тати, що до найближчого об'Їкту стежка повинна йти п≥д кутом не б≥льше 30", ≥накше неодм≥нно з'¤вл¤тьс¤ "мимов≥льно прокладен≥". јле й пр¤м≥ стежки непогано вигл¤дають, особливо у невеликих садках, де й ходити особливо н≥куди. ≤нколи взагал≥ в≥дмовл¤ютьс¤ в≥д будь-¤ких стежок " ход¤ть пр¤мо по газону.

¬одойма

ѕриродн≥ водойми та ручањ на невеликих д≥л¤нках " це велика р≥дк≥сть, однак ¤кщо ви щасливий володар цього дива, обов'¤зково довед≥ть його до ладу " можливо переплануйте берегову л≥н≥ю, укр≥п≥ть њњ каменем чи щебнем. якщо в≥дкритоњ води на д≥л¤нц≥ немаЇ, можна створити штучну водойму. ƒл¤ нењ потр≥бно сон¤чне м≥сце: щоб вода добре прогр≥валась ≥ в нењ не потрапл¤ло лист¤ та ≥нш≥ рослинн≥ залишки, ≥накше почнутьс¤ процеси орган≥чного розкладу ≥ вода стане затхлою.

як ≥ будь-¤кий ≥нший елемент саду, водойма п≥дпор¤дковуЇтьс¤ загальному стилю. ” саду формального плануванн¤ њњ робл¤ть правильноњ геометричноњ форми (квадрат, пр¤мокутник, круг, овал). Ѕереги оздоблюють кам'¤ною чи керам≥чною плиткою, можна використати ≥ цеглу. Ќепогано, ¤кщо у &


Hosted by uCoz